۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۹:۰۳

مدیرکل حوزه هنری استان قزوین:

توجه جدی به رشد هنرهای تصویری در شهرستان‌ها اتفاق نیفتاده است

توجه جدی به رشد هنرهای تصویری در شهرستان‌ها اتفاق نیفتاده است

قزوین - مدیرکل حوزه هنری استان قزوین گفت: نکته قابل‌توجه در شهرستان‌ها این است که توجه جدی به مسیر رشد برای هنرهای تصویری اتفاق نیفتاده و در قزوین این رویه تغییر خواهد کرد.

محمدرضا امامقلی در در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌های متعدد توانمندسازی از جمله دوره فیلم سازی برای هنرمندان قزوینی اظهار کرد: رویکرد حوزه هنری توجه ویژه به استعداد یابی و رشد هنرمندان جدیدالورود به عرصه هنر و رسانه در وادی انقلاب است.

وی ادامه داد: دوره فیلم سازی مستند یک‌بخشی از رویکرد کلی است که در توضیح آن باید گفت به دنبال یک مرکز رشد هستیم که پایگاهی شود برای حضور جوان‌ها و نوجوانانی که علاقه‌مند هستند به عرصه هنر ورود کنند؛ این مرکز رشد ۳ مرحله استعداد یابی و شناسایی، بالندگی و بعد معرفی این دوستان به بازار را پی می‌گیرد و در واقع کار حرفه‌ای با نگرش کاشت داشت و برداشت را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل حوزه هنری قزوین توضیح داد: بخشی از این کار به این موضوع بستگی دارد که هرکدام از شاخه‌های هنری در زیست‌بوم استان قزوین تا چه میزان قابلیت تقویت و شتاب‌دهی دارد و اولین امری که فکر کردیم ظرفیتش وجود دارد و ما احساس می‌کنیم مزیت نسبی ما بحث هنرهای تصویری است که بخشی از آن ساخت فیلم مستند است.

این مسئول تبیین کرد: نکته قابل‌توجه در شهرستان‌ها این است که توجه جدی به مسیر رشد برای هنرهای تصویری اتفاق نیفتاده و علی‌القاعده با توجه به تجربه‌ای که در مرکز مستند سفیر داشتیم و دانش ضمنی که به دانش آشکار تبدیل شد سعی کردیم در قزوین هم یک‌بار امتحانش کنیم، گرچه یک‌بار این موضوع را در خراسان رضوی و به‌صورت متمرکز در تهران، برای گروه‌های مختلف در خراسان شمالی و جنوبی، ایلام، کردستان و سیستان و بلوچستان این اتفاق افتاده است اما این اولین باری است که در یک استان به‌صورت متمرکز صفر تا صد مسیر را طی می‌کنیم، ما استان قزوین را پایلوت کردیم که برای اولین بار این کار را انجام دهیم و برای اولین بار این مسیر سه‌گانه را پیش ببریم.

مدیرکل حوزه هنری اظهار کرد: ساز و کار دوره شبیه ساز و کار استارتاپ است منتها تمایزهای جدی هم دارد. ما در اینجا تمایز را به بیزینس نمی‌دهیم در حالی که استارتاپ ها اصالت را به بیزینس می‌دهند ما تکیه بر کار گروهی به سمت حل کردن نظام مسائل کشور داریم. شاید استارتاپ ها اصالت را به این موضوع ندهند بنا بر این تأکید بر عرفان عملی، در دوره‌های تربیتی ما را از استارتاپ ها متفاوت می‌کند.

وی اضافه کرد: قرار است در مرکز رشد حوزه هنری استان قزوین مسیری را طی کنیم که به‌عنوان یک مدل قابل‌ارائه برای مراکز رشد حوزه هنری سایر استان‌ها باشد تا آن‌ها بتوانند این مسیر را به‌عنوان یک مدل موفق طی کنند.

امامقلی در مورد اساتید دوره گفت: در مورد اساتید دوره اصالت در این دوره با شخص استاد نیست بلکه با طرح درس و مسیر است و استادها هم گرید بندی دارند. ما مدرس، معلم و مربی داریم که هرکدام ساحت‌های متفاوتی دارند، یکی در ساحت استاد راهنماست و یکی در ساحت تدریس و یکی در ساحت مربی و تربیت است ولی قائل به شخص نیستیم، ممکن است از اساتید ملی استفاده کنیم که قطعاً اتفاق می‌افتد، شاید در ساحت تدریس از آن‌ها استفاده کنیم و از اساتید استانی هم در قالب مربی استفاده می‌کنیم.

این مسئول ابراز کرد: ما تیم‌های ۳ نفره کنشگری انقلابی به‌عنوان هسته‌های هنر انقلابی خواهیم داشت، این هسته که می‌خواهد تولید محتوای تصویری کند برای دور اول آموزش‌های ابتدایی تکنیک را دیده و در کنارش بحث‌های محتوایی و نظام تحلیلی مسائل در ذهن شکل می‌گیرد که چطور فکر کند و دستگاه تحلیلی‌اش چه طور کار کند که نسبت به‌نظام مسائل دقیق تحلیل داشته باشد و پیرو نباشد و تأکید بر تکنیک هم نداریم، فیلم‌برداری و تدوین و ایده پردازی اصالت در دوره ندارد این‌ها را هر فردی می‌تواند یاد بگیرد اینکه چطور این مسائل را در خدمت نظام مسائل در بیاوریم اهمیت دارد و این دوره اول است.

امامقلی اذعان کرد: برای بخش استعدادیابی ما رویداد ایده پردازی برگزار می‌کنیم و تدریس دوساعته داریم و فردی که مربی بین شرکت‌کنندگان فرد مستعد را انتخاب و معرفی می‌کند به دوره کوتاه‌مدت و پکیج تولید محتوا را به‌صورت مستند کوتاه‌مدت را آموزش می‌بیند و در کنارش نظام تحلیل مسائل هم شکل می‌گیرد و با نظام مسائل استان و کشور و کنشگری دقیق و به‌موقع آشنا می‌شود در ادامه این‌ها مستند کوتاه می‌سازند که همان‌طور که در صفحه مجازی حوزه می‌بینید کار کوتاه صدای مردم یا بعضی مواقع کار کوتاه آرشیو-نرشین می‌سازند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین خصیصه ساخته‌ها ناظر به مسائل روز و واکنش سریع است. بعد از اینکه فرد دوره را طی کرد برند خودش را راه می‌اندازد یا ما کمکش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد و با حمایت ما تولید محتوای کوتاه قابل‌انتشار در فضای مجازی داشته باشد.

مدیرکل حوزه هنری قزوین مطرح کرد: دوره بالندگی ما دوره‌های بلندمدت شش‌ماهه است هنرآموز در کنار استاد راهنما و مربی قرار می‌گیرد و فیلم‌نامه‌نویسی و طرح روایت را یاد می‌گیرد و برای ساخت فیلم مستند نیمه بلند ۳۰ دقیقه‌ای آماده می‌شود.

وی عنوان کرد: وقتی فرد این روند را که طی کرد بعد از ساخت اولین مستند نیمه بلند خودش وارد باشگاه حوزه هنری می‌شود، در آن باشگاه افراد با اندیشه‌های مختلف در کنار هم جمع می‌شوند و ناظر به مسائل روز کنشگری می‌کنند و هر فرد کارهای بعدش را می‌تواند بسازد و حوزه هنری چند کار اول را حمایت می‌کند تا افراد سرمایه‌گذاری و ورود به بازار کار را دقیق‌تر یاد بگیرند و چگونگی تعامل با بازار را بفهمند و بعد افراد به‌صورت مستقل کار تولید محتوا را آغاز می‌کنند.

امامقلی در مورد عدم محتوا زدگی گفت: ما تکنیک را نادیده نمی‌گیریم ولی چون نقطه قوت ما محتوا است مطمئنیم که در تکنیک افراد در چارچوب قرار می‌گیرند. سد کیفیت سد اول است قبل از اینکه به محتوا بپردازیم به کیفیت اثر پرداخته می‌شود بنابراین برای ما کاملاً روشن است که می‌خواهیم یک کار با کیفیت عمیق به لحاظ محتوایی بسازیم.

وی ادامه داد: مستند کوتاه مصاحبه خیابانی که هم‌اکنون در حوزه هنری تولید می‌شود حاصل کار این هسته‌های دو یا سه‌نفره بودند که خودشان مراجعه کردند و با آموزش کوتاه‌مدت به این سطح از تکنیک رسیدند. افراد کم کم رشد می‌کنند و ما هنوز مسیر اصلی تربیت نیرویمان شروع نشده، بخش مهمی که اثرگذاری یک کار را تضمین می‌کند این است که محتوا دقیق و به‌روز باشد و پس‌ازآن تکنیک هم در بخش هنری کار قابل‌ارائه باشد.

امامقلی در مورد جامعه مخاطب این دوره اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما دنبال می‌کنیم تربیت نیرو است. نهایت قشر سنی که ما با آن‌ها مواجه هستیم سن جوان است یعنی افرادی که تازه دانشجو شدند یا دارند فارغ‌التحصیل می‌شوند، برای سنین بالاتر بسترهای دیگر را داریم ولی جامعه مخاطب ما در مرکز رشد حوزه هنری برای این دوره نوجوان و جوان است.

این مسئول یادآور شد: آموزش و تربیت الفاظ مشترکی هستند که برداشت‌های متفاوتی می‌توان از آن‌ها داشت. آنچه بنده از این موضوعات برداشت می‌کنم این است که مهم‌ترین ویژگی دوره آموزشی و دوره تربیتی حوزه هنری تولید محور بودن است یعنی آموزش را در حین عملیات می‌خواهد پیگیری کند این خیلی برای ما اهمیت دارد بنابراین کلاسی را نداریم که فرد صرفاً شرکت کند و یکسری منابع را به‌صورت تئوری یاد بگیرد و برود.

وی افزود: برای ما اهمیت جدی دارد که حتماً دوره خروجی داشته باشد حتی اگر یک خروجی اولین و آخرین کار فرد باشد، ما به ارزیابی گروهی و انفرادی توجه داریم، ارزیابی گروهی نسبت به فعالیت کل گروه است و فردی که ممکن است گروهش به نتیجه نرسد اما او تمام تلاشش را در آن گروه کرده و خروجی مناسب را داشته و با ما در مسیر رشد کار خود را ادامه می‌دهد.

کد خبر 5259355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha